پخش زنده
امروز: -
پنجمین همایش بزرگداشت «مقام معلم » و تجلیل از الگوهای تعلیم و تربیت صبح امروز در سالن مجتمع آموزشی معلم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، در این مراسم که با تلاش کانون مدارس اسلامی و با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس هیات امنای کانون مدارس اسلامی، فرشیدی دبیر کل کانون و رئیس آموزش و پرورش منطقه دو تهران برگزار شد، از پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت اسلامی قدردانی شد.
در این مراسم از مرحوم صادق حجازی، مرحوم عباسعلی اسلامی ، دکتر عبدالوهاب طالقانی، دکتر مهدوی، حاج ابراهیم عسگریان همچنین از سجادحسین منتظری از کشور پاکستان تجلیل شد.
تعلیم علوم اسلامی از هفت سال پیش در پاکستان آغاز شده است.
رئیس هیأت امنای کانون مدارس اسلامی درپنجمین همایش بزرگداشت «مقام معلم» و تجلیل از الگوهای تعلیم و تربیت که در مرکز همایشهای معلم برگزار شد در سخنانی گفت: درباره آموزش و پرورش در کشور کم صحبت میشود؛ انگار کسی یاد آموزش و پرورش نیست و گفتمان حاکم بر جامعه دیگر گفتمان تعلیم و تربیت نیست.
غلامعلی حداد عادل با بیان اینکه به هیچ عنوان احتمال نمیدهم که در جمع حاضر و عموم اعضای کانون مدارس اسلامی کسی باشد که مدرسهداری را یک دکان تلقی کرده باشد و بخواهد تجارتی کند، اظهار داشت: دور باد از همه ما که بخواهیم به نام اسلام ، قرآن و انقلاب جیب خودمان را پر کنیم و به فکر تجارت باشیم ؛ معتقدم امروز جمهوری اسلامی ایران به نیتهای پاک و اخلاص نیاز دارد و این انقلاب نیز با اخلاص امام خمینی(ره) به وجود آمد.
وی گفت: پس از سقوط رضاخان، امام خمینی(ره) از کتابخانه آیتالله وزیری دیدار کرد و در آنجا در دفتر یادبود کتابخانه مطلبی را نوشت که این مطلب جزو قدیمیترین سند سیاسی موجود از امام است ، در این سند خداوند از زبان پیامبر خطاب به مردم امر میکند که فقط شما را به یک چیز نصیحت میکنم و این است که برای خدا قیام کنید.
حداد عادل با بیان اینکه باید فضای مدارس غیردولتی را پاک نگه داریم و کاری کنیم که جامعه به این حرکت اعتماد کند و فرزندانشان را با خیال راحت به دست ما بسپارد، ادامه داد: هرچه زمان میگذرد وظایف ما بیشتر و سنگینتر میشود و گاهی برای خدمت درازمدت ، بهتر از کار آموزشی نیست.
رئیس هیأت امنای کانون مدارس اسلامی با بیان اینکه بنده احساس میکنم راجع به آموزش و پرورش در کشور کم صحبت میشود، گفت: یک حس نگرانکننده دارم، زیرا وقتی به فراوانی بحث آموزش و پرورش در اخبار مطبوعات و جامعه نگاه میکنم، میبینم که انگار کسی یاد آموزش و پرورش نیست.
وی افزود: شما به برنامههای تلویزیون نگاه کنید و ببینید چقدر آموزش و پرورش، موضوع خبر است و فراوانی حضور آموزش و پرورش را در رسانهها ارزیابی کنید و ببینید در سال چند برنامه به آموزش و پرورش ، مدرسه ، کتاب درسی و دانش آموزان اختصاص دارد که این نشان میدهد جای نگرانی است.
حداد عادل با تأکید بر اینکه گویی گفتمان حاکم و غالب بر جامعه دیگر گفتمان تعلیم و تربیت و آموزش نیست، تصریح کرد: با خود فکر کردم امسال باید تلنگری زد و با همه گرفتاریهایم ، 70 تا 80 صفحه به طرح برخی مسائل آموزش و پرورش پرداختم و به تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان وزارت آموزش و پرورش ارائه کردم و خواستم بگویم آموزش و پرورش مشکل دارد.
وی ادامه داد: معاونت نیروی انسانی آموزش و پرورش آماری ارائه کرده است که بر اساس آن تا 4 سال آینده 370 هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته میشوند و این در حالی است که کل ظرفیت تربیت معلم در این 4 سال حدود 70 هزار نفر است ، پس چگونه 300 هزار نفر دیگر را آموزش و پرورش میتواند تأمین کند.
رئیس هیئت امنای کانون مدارس اسلامی اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان تأسیس شده است که اقدام خوبی بوده است اما این دانشگاه استاد و ظرفیت میخواهد و تناسب با نیازها ندارد.
حداد عادل تأکید کرد : جمع ما که بخشی از مدارس غیردولتی هستیم به سهم خودمان باید باری از روی دوش دولت برداریم و تجربههایمان را با مدارس دیگر مبادله کنیم.
وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران با 40 سال دوام در برابر طوفانهای سهمگین ، واقعیت خود را به اثبات رسانده است که این انقلاب یک حقیقت بزرگ است و درست به همین دلیل ، دشمنان هم عزم خود را جزم کردند و از دو راه به جنگ انقلاب آمدند که یکی اقتصاد و دیگری فرهنگ است.
حداد عادل تصریح کرد: دشمنان تلاش میکنند با بیکاری، تحریم و فشار گلوی ملت را بگیرند، تا فقر و گرفتاری مردم را به ستوه بیاورد و چوب لای چرخ اقتصاد میگذارند و هزینه را به پای انقلاب میگذارند.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر دشمنان با استفاده از فضای مجازی، اذهان را بمباران می کنند و هر روز با یک بهانه و چیزی مردم را درگیر و صبح تا شب سیاهنمایی میکنند.
رئیس هیأت امنای کانون مدارس اسلامی افزود: دشمنان کارهای غیراخلاقی و ضداخلاقی کرده و با آتش زدن باروت، غریزه جوانان را در جهت اهداف خود تلاش میکنند؛ مانند دو تیغه یک قیچی فرهنگ و اقتصاد را نشانه گرفتهاند ، پس هیچوقت نباید فکر کرد که جنگ تمام شده است؛ زیرا جنگی خطرناکتر از جنگ 8 ساله در جریان است و هدف این است که مردم از پشت انقلاب و پشتیبانی انقلاب اسلامی کنار بروند و مأیوس شوند.
وی تصریح کرد : اکنون دشمن در جیب تکتک بچههای ماست و کار سخت است، پس مدارس اسلامی باید به صورت کمی و کیفی توسعه پیدا کند و راه شهدا و امام خمینی (ره) را ادامه دهیم.
در ادامه این مراسم همچنین دبیرکل کانون مدارس اسلامی در سخنانی از عضویت 400 مدرسه در این کانون خبر داد و گفت: برنامه ریزی برای عضویت 600 مدرسه در کانون مدارس اسلامی شده است.
محمود فرشیدی افزود: این کانون در 20 استان کشور فعال است و در تهران نیز 4 منطقه جنوب، شمال، غرب و مرکز را پوشش می دهد.
وی با اشاره به اینکه کانون مدارس اسلامی از سال 88 فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: هدف از فعالیت این کانون هماهنگی بین مدارس اسلامی و همچنین مستندسازی تلاش های آنان همانند یک روابط عمومی است.
فرشیدی افزود: ارتقای تعلیم و تربیت کشور در راستای ارزش های انقلاب اسلامی از جمله رویکردهای مدارس اسلامی در کشور است.
دبیرکل کانون مدارس اسلامی با بیان اینکه جلسات هیأت مدیره هر سه شنبه در کانون برگزار می شود، گفت: تاکنون 300 جلسه برگزار شده است.
دبیرکل کانون مدارس اسلامی گفت: نشریه زمزمه و همچنین نشریه اندیشه تربیت از جمله مجلاتی است که در این کانون منتشر می شود.
وی از امضای تفاهم نامه کانون با آموزش و پرورش شهر تهران خبر داد.
فرشیدی گفت: پایگاه اطلاع رسانی کانون نیز در فضای مجازی فعال شده است.
وی با اشاره به یک تحقیق جامع در 800 مدرسه که در 7 زمینه بود، افزود: نتایج این تحقیق در کتاب های قرآن در آینه مدرسه، ولایت فقیه در آینه مدارس، نماز در آینه مدارس و حجاب در آینه مدارس با تلاش کانون مدارس اسلامی منتشر شده است.
دبیرکل کانون مدارس اسلامی با اشاره به همزمانی روز معلم امسال با ولادت امام زمان (عج) گفت: باید اندیشه انتظار در نسل آینده تقویت شود و این وظیفه تربیتی مدارس اسلامی است.
فرشیدی با اشاره به ویژگی های برجسته شهید مطهری که روز شهادتش را روز معلم نامیده ایم، افزود: وی عشق به اسلام و مردم داشت به گونه ای که حاضر بود تمام مشکلات را در زمان طاغوت بپذیرد و در مجامع عمومی برای انتقال پیام اسلامی حضور یابد.
همچنین در ادامه این مراسم نیز حجت الاسلام علی ذوعلم ، پژوهشگر حوزه فرهنگ در سخنانی بر لزوم تعامل مدارس اسلامی با دیگر مدارس غیردولتی و حتی مدارس دولتی تاکید کرد و گفت : باید از رویکرد اداری که در کشور حاکم است خارج شد و با رویکرد اسلامی و جهادی به تمام موضوعات از جمله فرهنگ پرداخت.
وی با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب اسلامی ، جهاد سازندگی و سپاه پاسداران با رویکرد انقلابی فعال شد افزود: متأسفانه بتدریج روحیه اداری در کشور گسترش یافت که یکی از مشکلات است.
ذوعلم خواهان توجه کانون مدارس اسلامی به تربیت تمام دانش آموزان کشور از جمله 90 درصد دانش آموزی که در مدارس دولتی تحصیل می کنند، شد و اضافه کرد: دانش آموزان نه تنها امانت جامعه و خانواده هایشان به معلمان هستند بلکه یک امانت الهی اند که معلم باید ظرفیت های درونی آنان را شکوفا کند.
وی با اشاره به سند تحول بنیادی آموزش و پرورش گفت: در انتهای این سند 10 چرخش ( پیشنهاد تغییر) در این نظام آمده است که نتیجه 10 سال تلاش دکتر علم الهدی است.
این پژوهشگر با بیان اینکه اگر چرخش در یک نظام صورت نگیرد تحولی نیز در پی نخواهد داشت افزود: یکی از مهمترین این چرخش ها عبور از آموزش و انتقال مفاهیم ذهنی به تربیت و انتقال مفاهیم اخلاقی است.
این پژوهشگر حوزه فرهنگ گفت: در تربیت اخلاقی نیازمند انتقال مفاهیم در کنار رفتار معلم و مربی هستیم تا بدین تربیت به نسل آینده انتقال یابد.
ذوعلم اضافه کرد: تربیت علم ، تربیت عمل، تربیت اخلاق ، تربیت ایمان، تربیت عقل و تربیت کوشش در نسل آینده ضروری است.
وی با بیان اینکه آموزش از تربیت علمی متفاوت است، گفت: در تربیت علمی باید ذوق کشف علم در دانش آموز ایجاد و ارزش و تقدس علم به او آموزش داده شود و یادگیری به گونه ای انتقادی باشد که دانش آموز بتواند در تولید علم نقش موثری ایفا کند.
این پژوهشگر فرهنگی با انتقاد از رویکرد کنکور که موجب دوری از تربیت و توجه به آموزش ذهنی می شود، افزود: برای حذف آزمون مدارس سمپاد (پرورش استعدادهای درخشان) با موانعی مواجه شدیم هر چند این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است اما این مشکلات نشان داد که برای چرخش در نظام آموزش و پرورش نیازمند تحول هستیم.