• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۴۳۵۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
اجتماعی » جامعه و شهری
با هدف نوسازی ناوگان تاکسیرانی و کاهش آلودگی هوا؛

۱۰ هزار تاکسی امسال نوسازی می‌شود

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از آغاز طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده خبر داد که از بهمن ۱۳۹۴کلید خورد، اما متوقف شد

۱۰ هزار تاکسی امسال نوسازی می‌شودبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ مرتضی ضامنی با بیان اینکه این طرح از زمان اجرا چند مرتبه متوقف شده و دوباره ادامه یافته است، افزود: اوج توقف این طرح بهمن ۱۳۹۶ بود که دلیل آن طلبکاری ۱۱۰ میلیارد تومانی خودروسازان به گمرگ اعلام شد و طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده پس از توقف چندماهه، خرداد سال گذشته با حرکتی کند به جریان افتاد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور علت توقف این طرح را نبود تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی دانست و گفت: این موضوع باعث شده است گمرک معوقات خود را به ایران خودرو نپردازد و در نتیجه شرکت خودروساز نیز پیش فاکتور صادر نکند و اعتباری که هر ساله در قانون بودجه برای این نوسازی تاکسی‌ها تخصیص داده می‌شود، پاسخ انباشت فرسودگی را نمی‌دهد.
وی تصریح کرد: این توقف تا اوایل ۹۷ ادامه داشت تا اینکه در خرداد همان سال زمزمه‌هایی به گوش رسید که قرار است شرکت خودروساز صدور پیش فاکتور را برای تعویض تاکسی‌های فرسوده آغاز کند؛ بنابراین این طرح در اواسط خرداد دوباره به جریان افتاد، اما روند بسیار کندی داشت.
ضامنی اضافه کرد:گرانی قطعات خودرو و گرانی قیمت تمام شده خودرو که هر روز شاهد بالا رفتن آن هستیم، موجب شده است که خودروساز در نبود ثبات قیمت و افزایش هر روزه قیمت آن برای تحویل تاکسی‌های نو کوتاهی کند و در عمل شاهد توقف این طرح باشیم. طرحی که در حمل و نقل عمومی شهری، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و با نوسازی ناوگان تاکسیرانی به خصوص در کلان شهر‌ها می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشوری گفت: دو عامل موجب توقف طرح نوسازی خودرو‌ها در سال ۱۳۹۶ در بهمن ماه بود. در آن زمان ۱۱۰ میلیارد تومان به خودروساز بدهکار بودیم در نهایت در سال ۹۷ بدهی گمرک به شرکت خودروساز توسط سازمان برنامه و بودجه کارسازی شد و ۱۱۰ میلیارد تومان معوقات تا پایان سال ۹۶ پرداخت شد.
وی ادامه داد: با شرایط کنونی و تحریم‌ها و تورم، قیمت خودرو ۲ برابر شده که موجب شده است نوسازی ناوگان تاکسیرانی متوقف شود، اما با ایران خودرو مذاکراتی شده است و در جمع بندی که داشتیم قرار شد امسال ۱۰ هزار تاکسی از این طریق نوسازی شود.
ضامنی خاطرنشان کرد: شرکت خودروساز (ایران خودرو) در پیش نویس تفاهم نامه‌ای که داریم برای تحویل این ۱۰ هزار خودرو به تاکسیرانی برای نوسازی مشکلی ندارد، اما قیمت بالا رفته و در عمل رانندگان تاکسی متقاضی برای نوسازی توان خرید خودرو با قیمت‌های جدید را ندارند.
وی افزود: تحویل ۱۰ هزار خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نسبت به فرسودگی تاکسی‌ها بسیار اندک است و تا پایان امسال ۱۹۴ هزار تاکسی به سن فرسودگی می‌رسند.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری گفت: ۲۰ میلیون تومان تسهیلات برای نوسازی تاکسی‌ها کافی نیست، با بانک‌ها در حال مذاکره هستیم که تسهیلات اعطایی به ۴۰ میلیون تومان افزایش یابد و متناسب با افزایش رقم نیز شرایط پرداخت باید تغییر کند.
وی افزود: امسال شرکت سایپا دیگر مشمول تحویل خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیست.
ضامنی ادامه داد: از ابتدای طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی از سال ۹۴ تا پایان سال گذشته در مجموع ۶۵ هزارخودرو نو برای نوسازی تاکسی‌ها تحویل داده شده است.
وی تاکید کرد: اگر تمهیدات لازم از جمله افزایش میزان تسهیلات با شرایط آسان‌تر پرداخت اقساط فراهم نشود، بخش عمده‌ای از رانندگان تاکسی‌ها توانایی ادامه روند نوسازی خودر‌های خود را نخواهند داشت.
در زمان اجرای این طرح مقرر شده بود که ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به مالکان تاکسی‌های فرسوده و ۵۰ میلیون ریال معادل ارزش ریالی گواهی‌های اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت شود، همچنین پنج میلیون ریال نیز بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالک تاکسی فرسوده لحاظ و به عبارتی حدود ۲۵ میلیون تومان تسهیلات به آنان داده می‌شد و باقی وجه را مالک تاکسی فرسوده پرداخت می‌کرد که در نهایت به تحویل و جایگزینی خودروی جدید منجر می‌شد.
 
ضرورت نوسازی ۲۷ هزار تاکسی در تهران
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران گفت: حدود ۲۷ هزار تاکسی در تهران بیش از ۱۰ سال فعالیت کرده اند و تحت این شرایط باید نوسازی شوند.
علیرضا قنادان با اشاره به اینکه متوسط عمر ناوگان تاکسیرانی در تهران ۶ سال است، اظهار کرد: از سال ۹۵ تا نیمه سال ۹۶ فعالیت‌های قابل قبولی در خصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی صورت گرفت، اما از اواسط سال ۹۶ روند تحویل خودرو متوقف شد در حالی که روزانه ۱۰ هزار نفر متقاضی (غیر از متقاضیان سازمان تاکسیرانی) برای نوسازی وجود داشت، اما دیگر خودرویی برای تحویل نبود.
وی با بیان اینکه تصویب سن اسقاط خودروی تاکسی (ابتدا ۵ سال، بعد ۷ سال، سپس ۱۳ سال) توسط هیأت دولت صورت می‌گیرد و سازمان تاکسیرانی در این مورد تنها مجری است، عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۲۷ هزار خودروی تاکسی در تهران بیش از ۱۰ سال فعالیت کرده اند و باید نوسازی شوند.
قنادان در ادامه از پیگیری دو طرح با همکاری دولت خبر داد و تشریح کرد: نخستین طرح این است که راننده‌ها امکان این را داشته باشند، خودروی کارکرده (سن خودرو مشخص نیست) را که توان دریافت معاینه فنی دارد جایگزین خودروی خود و پلاک را به ماشین شخصی منتقل کنند، بعد از این مراحل رنگ ماشین به زرد (تاکسی) تغییر خواهد کرد. طرح دوم مربوط به نوسازی با همکاری شرکت‌های خودروسازی است که همان روال گذشته طی می‌شود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در خصوص مشکلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: قیمت خودرو دو تا دو و نیم برابر افزایش پیدا کرده که موجب بروز مشکلاتی در سازمان تاکسیرانی شده است و تسهیلاتی که راننده بابت نوسازی خودرو خود دریافت می‌کند دیگر کارایی ندارد و باید با تسهیلات جدید این موضوع دنبال شود.
قنادان با تاکید براینکه از نظر قانون استفاده از کولر و بخاری در ایام گرم و سرد سال، جزو وظایف تاکسیران‌ها است، عنوان کرد: بخشی از کرایه‌ای که از مسافر دریافت می‌شود، مربوط به استفاده از کولر و بخاری است.
وی با اشاره به ارزیابی نحوه برخورد تاکسیران‌ها با شهروندان و ضرورت جایگزینی جریمه و تخلفات با تشویق رانندگانی که آسایش مسافران را در نظر می‌گیرند، گفت: امسال سامانه‌ای برای تشویق رانندگان تاکسی از طریق امتیازدهی توسط مسافران راه اندازی شده است، از طریق این سامانه رانندگان برتر شناسایی و انتخاب می‌شوند. در این روش شهروندان با شماره گیری #۱۳۷*۷۷۷* از طریق تلفن همراه، ۷ شماره پلاک تاکسی مورد نظر را وارد و این گونه اعلام می‌کنند که این راننده قابل تقدیر است.
به گفته قنادان؛ مشخصات راننده‌ای که مورد تقدیر قرار می‌گیرد، شامل نظافت خودرو، احترام، خوش رفتاری، استفاده از تهویه سرد و گرم و ... است.
وی همچنین درباره چگونگی تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها بیان کرد: سامانه‌ای که درحال حاضر نرخ کرایه تاکسی را تعیین می‌کند، نرم‌افزاری است که براساس مصوبه شورای شهر تهران راه اندازی شد. در این سامانه ضرایب به صورت سالانه توسط مصوبه شورا لحاظ می‌شود و درصد افزایش کرایه تاکسی با تأیید شورای شهر و فرمانداری لحاظ و اجرا می‌شود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در پایان تصریح کرد: خروجی فرمول تعیین محاسبه کرایه تاکسی بر مبنای ترافیک مسیر، مسیر رفت و برگشت، شیب و فراز منطقه و ... است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نمایش مظلومیت قربانیان بمباران شیمیایی سردشت با راه‌اندازی موزه صلح
صالح‌آباد و جنت آباد یکپارچه در بدرقه شهید گمنام
لرستان،سوگوار شهادت ام ابیها
بازدید ۳۷ هزار گردشگر داخلی و خارجی از قلعه بسطام چایپاره
استقبال دانش اموزان و دانشجویان از پیکر مطهر شهدای گمنام
بازگشت پول به حساب سیزده مالباخته در فضاي مجازي
الگوی مصرف سوخت صنایع در مهر ۱۴۰۴ اعلام شده بود
بازگشت مسافرانی که هم میمهانند و هم میزبان
بهره برداری از طرح جهادی ساخت مدرسه در شهرستان شوشتر
وداع با پیکر پاک و مطهر شهدای گمنام در شهرکرد
توقف روند افزایشی ابتلا به آنفلوآنزا در خراسان رضوی
کارآفرینی موفق در بالاجاده؛ توسعه واحد پرورش قارچ با تکیه بر صبر و باور
ضبط پوشاک مستعمل قاچاق درمیاندوآب
افتتاح و کلنگ زنی طرح‌های عمرانی فرماندهی انتظامی گیلان
برخورد با واحد‌های آلاینده شهرک صنعتی چرمشهر
جمع آوری بیش از ۲۳۱ هزار برگ از اسناد شهدا در آذربایجان غربی
آغاز هفته دوم لیگ برتر والیبال با برتری خانگی شهداب
بازدید مسئولان از کتابخانه سردار شهید سیاوش امیری
شکارچی مسلح نیمه‌شب در بهاباد زمین‌گیر شد
شکست گیتی پسند صدرنشین در روز برتری مس سونگون
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ذخیره سازی ۴۰۰ هزار تن پیاز در انبار‌های فلاورجان
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
تعطیلی مدارس و ادارات در برخی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی به دلیل آلودگی هوا فردا یکشنبه ۲ آذر
کارشناسی ارشد، یکساله و دکتری سه ساله می‌شود
غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها در روز‌های سه شنبه و چهار شنبه
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تأخیر در شروع کار ادارات در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی
آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی از فردا
تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات برخی مناطق آذربایجان شرقی
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
فردا، تشییع پیکر شهدای گمنام دفاع مقدس
ضرورت توجه مسئولان به فراهم شدن زمینه بروز استعدادها
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در تهران
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۹/۰۱
یک کشته و ۱۶ مصدوم در تصادف بزرگراه بستان آباد _ تبریز
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
ضرورت اجرای طرح‌های نوآورانه برای توسعه اقتصاد دریامحور در کیش  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
بازدید وزیر اقتصاد از بزرگترین گلخانه هیدروپونیک خاورمیانه  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)