پخش زنده
امروز: -
صبح امروز، پدیده مصیبت بار خودروهای "افغانی کش" بار دیگر حادثه ساز شد و در ورودی شهر رفسنجان 14 زخمی برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما سروان پورموسی فرمانده پلیس راه رفسنجان گفت : در ساعت یک و 46 دقیقه بامداد امروز پنجشنبه 31 مرداد 98 دو خودروی پژو که یکی از آنها "افغانی کش" بود در جاده ورودی رفسنجان از سمت کبوترخان با یکدیگر برخورد کردند. وی علت حادثه را عدم رعایت حق تقدم از سوی پژو افغانی کش اعلام کرد و گفت: در این حادثه یک نفر از اتباع غیرمجاز افغانستانی جان خود را از دست داد و 14 نفر دیگر مصدوم و به بیمارستان علی ابن ابیطالب رفسنجان منتقل شدند.
این نخستین بار نیست که خودروهای مشهور به افغانی کش در استان کرمان حادثه ساز میشوند . سال گذشته انها 44 کشته روی دست استان کرمان گذاشتند. استان پهناور کرمان که طولانی ترین جاده های کشور را دارد ، همیشه از شمار بالای سوانح جاده ای در عذاب بوده است اما بجای رهایی از این مشکل ؛ چند سالی است که تجارت شوم و غیرقانونی "قاچاق انسان"، ضریب مرگ در جاده های این استان را تا حد زیادی افزایش داده است . رانندگانی که زیاد از استان کرمان عبور میکنند با پدیده ای به نام خودروهای افغانی کش ناآشنا نیستند. خودروهایی که تا سر حد مرگ و جنون ، سرعت میگیرند و بی توجه به وضعیت خطر آفرین جاده یا امکانات ناکافی ایمنی در خودرو ، با مرگ کورس سرعت میگذارند و ظاهرا برایشان نه جان مسافرانشان مهم است و نه امنیت و سلامتی سرنشینان خودروهای دیگر .
می گوید نامم نجیب الله است . عزمش را جزم کرده بود تا از ناامنی بی پایانی که سالهاست کشورش را در برگرفته است فرار کند تا هم جانش را نجات دهد و هم لقمه نانی بدست اورد و برای بستگان درجه اولش بفرستد. اما غافل از اینکه در این مسیر باید رفتن به حلقوم مرگ را تجربه کند. با ارابه های مرگی که افغان کش نامیده می شوند .
می گوید در مرز از هر نفر 2 میلیون تومان پول گرفتند و قرار شد نزدیک شهر کرمان ما را پیاده کنند ، او به همراه دو نفر دیگر در جلوی ماشین ، 6 نفر در پشت سر که صندلی ماشین هم برداشته شده و 4 نفر در صندوق عقب می نشینند .
می گوید هر دو ساعت یکبار ما را زیر یک پل پیاده می کردند تا استراحت کنیم و قرار بود در فهرج با ماشین دیگری حرکت کنیم تا شناسایی نشویم اما به علت سرعت 180 کیلومتری ماشین و خاموش بودن چراغهای آن در تاریکی شب با ماشین دیگری تصادف کردیم که بر اثر آن 7 نفر کشته شدند .
حالا او یکسال است با پای قطع شده در گوشه ای از شهر تکدی گری می کند . در آن حادثه سه خانواده کرمانی هم عزادار شدند و این قصه پر غصه ای است که همواره در جاده های استان کرمان در حال روی دادن است .
با چند واسطه به سختی با دو افغان کش تلفنی صحبت می کنیم ، جوانی 25 ساله که سه سالاست وارد کار قاچاق انسان شده است. البته خودش این کار را انتقال مشتری می نامد .می گوید علت سرعت بالای ما در جاده در اینست که باید حساب شده کار کنیم ودر ساعت مشخص به مکان تعیین شده برسیم تا به گشت های سیار برخورد نکنیم وشناسایی نشویم .
از او در مورد نحوه انتقال افاغنه غیر مجاز می پرسم می گوید : از مرز تا کرمان 7 ماشین کار انتقال را بر عهده دارند و در بین راه هم ما افرادی داریم تا از وضعیت جاده به ما خبر دهند کار پر خطر وسختی است وخودم تا کنون دو باردستگیر شده ام اما خب درامد بالایی دارد و اگر چه ممکن است به قیمت جان هم تمام شود .
این افغان کش به تغییر گاه و بیگاه مسیرهای انتقال هم اشاره میکند و میگوید اکنون مسیر زاهدان ، ایرانشهر، رودبار ، جیرفت وکرمان راحت تر است اما کمی شلوغ است ومن هم تاکنون سه بار تصادف کرده ام .
نفر دومی که حاضر نیست هیچ نام ونشانی از او برده شود می گوید مهمترین سد راه ما ایستگاه بازرسی مرصاد است و ما نیمه شب در نزدیکی این ایستگاه افاغنه را پیاده می کنیم تا انها پیاده و از میان بیابان ان را دور بزنند و چند کیلومتر بعد از پاسگاه دوباره انها را سوار می کنیم .
از او می پرسم چگونه این همه ادم را در ماشین جا می دهد ، میگوید انها مجبورند شرایط ما را بپذیرند . برای صندوق عقب چند سوراخ روی در ایجاد کرده ام تا هوا بخورند و خفه نشوند البته ما پولمان را می گیریم و اگر گیر هم بیفتیم پس از پرداخت جریمه ای ازاد می شویم .
این راننده ارابه مرگ اضافه می کند در حال حاضر مقصد اصلی افاغنه ، اول تهران بعد کشورترکیه و سپس کشورهای غربی است و استان کرمان مسیر گذر است و برای اکثر آنها که دنبال درآمد زیاد هستند تا خانواده هایشان در افغانستان را حمایت کنند به صرفه نیست که در این استان بمانند .
سرپرست پلیس راه استان از درماندگی پلیس راه از کنترل یا ممانعت از تردد افاغنه کش ها در جاده های استان می گوید واینکه با سرعت بالا وبی پروایی که دارند هیچ توجه ای به ماموران نمی کنند واگر مورد تعقیب هم قرار گیرند با انواع وسایل ، مثل دود زا ومیخ های فلزی جان دیگر شهروندان را به خط می اندازند تا کسی انها را تعقیب نکند .
سرهنگ نجفی می گوید انها شب ها با چراغ خاموش وحتی در لاین مخالف با سرعت بالا حرکت می کنند ودر حال حاضر استان کرمان شاهراه اصلی تردد افاغنه از شرق و جنوب کشور شده است بطوریکه فقط در سال گذشته 44 نفر به علت تصادف این خودروها در جاده های استان کشته شدند. سرپرست پلیس راه استان کرمان اضافه می کند این مساله ، چالش بزرگ ما شده است و مبارزه با ان عزمی ملی می طلبد .
مدیر کل امنیتی استانداری کرمان به طولانی بودن مرزهای کشور و سخت بودن کنترل انها اشاره می کند ومی گوید 300 هزار افاغنه در استان کرمان هستند که دو سوم انها غیر مجازند و برای کنترل روند مهاجرتهای غیرقانونی و قاچاق انسان ، اختیارات استان محدود است و در سطح ملی باید تصمیم گیری شود .
آقای شمس الدینی به قانون برخورد با این قبیل افراد اشاره می کند و می گوید در قانون از عنوان جرم برای قاچاق انسان نامی برده نشده واین عامل بازدارنده برای نهادهای مسول در مبارزه با این پدیده است اما امسال پس از دهها سال لایحه ای تقدیم مجلس شده است و در صورت تصویب ، کنترل ومبارزه با این پدیده شوم وارد مرحله ای جدی تر خواهد شد و قانون دست ما را برای مواجهه باز خواهد گذاشت .