عباس علی آبادی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به اینکه با ساخت این توربینها در لبه دانش دنیا قرار گرفتیم افزود: ما هیدروژن را که یک سوخت پاک است از نیروگاههای تجدید پذیر گرفته و در این توربین مصرف میکنیم و خروجی آن بجای دود، آب است.
وی با بیان اینکه این توربینها سال آینده به نیروگاههای کشور عرضه میشود گفت: این توربینها متناسب با شبکه برق کشور طراحی و ساخته شده و میتواند جایگزین توربینهای قدیمی شده و قدرت اسمی آنها را تا ۷۰ مگاوات افزایش میدهد.
مدیرعامل مپنا راندمان نیروگاههای ساده فعلی را در کشور ۳۳ درصد و سیکل ترکیبی را ۴۹ درصد دانست و ادامه داد: این توربینها میتوانند راندمان نیروگاههای ساده را تا ۴۰ درصد و سیکل ترکیبی را تا ۶۰ درصد افزایش دهد.
علی آبادی با اشاره به اینکه مدرنترین توربینهای جهان هنوز قادر به مصرف کامل هیدروژن در نیروگاهها نیستند افزود: ما درحال حاضر میتوانیم تا ۶۰ درصد هیدروژن را جایگزین متان کنیم.
وی گفت: اولین نیروگاه با سوخت هیدروژن در تهران نصب خواهد شد تا علاوه برصرفه جویی سوخت بجای گاز co۲ و دیگر گازهای آلاینده آب تولید کنیم.
مدیرعامل مپنا برقی سازی کشور را با توجه به ظرفیت ۸۳ مگاواتی نیروگاهی نصب شده در کشور به عنوان یک فرصت افزود: مپنا در این بخش فعالیت گستردهای را آغاز کرده است، تاسیس زیرساختهای لازم برای شارژ سریع وسایل برق در استانهای مختلف کشور با کمک وزارت نیرو و ساخت خودروهای برقی که تاکنون در فهرست تولید شرکتهای خودرو ساز کشور قرار نداشتند از جمله فعالیتهای انجام شده مپنا است.
علی آبادی برقی سازی اتوبوس، مینی بوس، تاکسی و موتور را از توانمندیهای قابل اجرای مپنا دانست وگفت: خودروهای تولید شده در مپنا هوشمند هستند و به زودی رونمایی میشوند.