امروز، هماندیشی «الزامات رقابت در بازارهای صوت و تصویر فراگیر»
نخستین جلسه هماندیشی «الزامات رقابت در بازارهای صوت و تصویر فراگیر» با حضور سرپرست اداره تنظیم رقابت ساترا و جمعی از نمایندگان پلتفرمها در ساترا برگزار شد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی ساترا؛ نخستین جلسه هماندیشی «الزامات رقابت در بازارهای صوت و تصویر فراگیر» با حضور آقای سلیم کریمزاده سرپرست اداره تنظیم رقابت ساترا در سالن همایشهای سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر (ساترا) برگزار شد؛ در این جلسه آقایان مهدی حاج محمود عطار از دیرین دیرین، آرش دارابیان از تماشاخونه، محمد عمروآبادی و محمد عسگری از تیوال، فرزاد فرهوشی از فرهوشی، نقی همراه از روستا تیوی، سیدمسعود رجبی از هابینا، یاسر اشراقی از پارس فوتبال، محمدحسین عامری پویا از ناشا تیوی و محمدرضا قدبیگلویی از آریاناداناک و متین بیگلری از کوردمی به عنوان نمایندگان رسانههای صوت و تصویر فراگیر حضور داشتند.
کریمزاده در ابتدای جلسه با بیان این موضوع که ساترا عهدهدار مسئولیت تنظیمگری رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است و به موجب این مسئولیت، صیانت از منفعت عمومی این بخش را در ابعاد مختلف آن دنبال میکند، گفت: از آنجا که یکی از مهمترین ابعاد منفعت عمومی در این بخش، حوزه اقتصاد و به صورت ویژه صیانت از عدالت رسانهای، ایجاد فضای رقابتی میان رسانههای فعال و جلوگیری از ایجاد انحصار رسانهای است، موضوع رقابت در این حوزه از اولویتهای ساترا است.
وی بیان کرد: هرچند صیانت از فضای رقابتی در بخشهای مختلف اقتصاد کشور به موجب قانون اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی توسط شورای رقابت انجام میشود، اما به موجب استثنای بخش فرهنگ از دایره شمول این شورا، خلأ یک سند قانونی دیگر در جهت صیانت از فضای رقابتی و عدالت رسانهای در حوزه رسانههای احساس میشد.
کریمزاده افزود: بر همین اساس ساترا ضمن مطالعه و بررسی وضعیت بازار داخلی با بهرهگیری از اسناد بالادستی موجود در کشور نظیر قانون اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی همچنین مطالعه تجربیات و قوانین جهانی در حوزه رسانههای دیجیتال و پلتفرمهای اشتراک ویدیو که موضوعی بسیار جدید و همچنان در حال جریان است اقدام به تدوین پیشنویس سندی با عنوان «الزامات رقابت در بازارهای صوتوتصویر فراگیر» کرده است و تلاش داشته تا حد امکان به تفاوت این بازارهای جدید با بازارهای سنتی توجه داشته باشد.
سرپرست اداره تنظیم رقابت ساترا در ادامه جلسه ضمن شرح روند تدوین پیشنویس به موضوعات مطرح شده در این پیشنویس پرداخت وگفت: لزوم تنظیمگری رقابت، صیانت از عدالت رسانهای و ایجاد فرصت برابر برای فعالیتهای رسانهها در این حوزه که باعث رونق و شکوفایی این حوزه میشود مهمترین اهداف سند از نظر ماست.
کریمزاده با اشاره به قواعد رقابتی حاکم بر بازارهای مختلف و خصوصا در مورد رسانهها در کشورهای داعیهدار بازار آزاد، تاکید کرد: قوانین رقابتی از جمله الزامات اولیه شکلگیری و فعالیت سالم بازارها در تمام دنیا است که ضمن ایجاد فرصت برابر برای حضور در بازار به رونق آن نیز کمک میکنند.
وی درخصوص انحصار موجود در بازار نیز بیان کرد: با توجه به ممنوعیتهایی که برای بازیگران مسلط و همچنین برخی رفتارهای هماهنگ مخل بازار در آییننامه پیشبینی شده، موفقیت در اجرای این الزامات در گروی همکاری تنظیمگر و بازیگران این حوزه است که باید تلاش کنند تا وضعیت ین بازار را بهبود بخشند.
سرپرست اداره تنظیم رقابت ساترا در بخش دیگری از جلسه مسئله افزایش هزینه تولید و هدایت بازار توسط برخی رسانههای مسلط در بازار را عنوان کرد و گفت: الزامات مرتبط با بازیگران مسلط بازار در جهت متعادل کردن نوسانات موجود و ایجاد اطمیان برای ورود بازیگران و سرمایهگذاران جدید به این حوزه است.
کریمزاده در پایان درباره کمکهای تبعیضآمیز دولتی به برخی از رسانههای صوت و تصویر فراگیر تاکید کرد: ساترا بهعنوان نهاد تنظیمگر تلاش دارد تا جای ممکن جلوی اینگونه کمکهای تبعیضآمیز را بگیرد و در اولین گام تلاش میکند تا با شفاف کردن کمکهای دولتی بتواند زمینه کنترل کمکهای دولتی تبعیضآمیز و مخل رقابت در بازار را فراهم کند.
طبق این گزارش، لزوم حمایت از تولید محتوای داخلی، نیاز به حمایت از رسانههای دارای مجوز ساترا در مقابل رفتار مخل رقابت برخی رسانهها که حتی مجوز ساترا را ندارند، افزایش هزینه تولید و هدایت بازار توسط برخی رسانههای مسلط در بازار، به وجود آمدن انحصار در بازار و همچنین برخی رفتارهای هماهنگ از جانب برخی بازیگران مسلط بازار و اختلال در بازار از جمله سوالات و دغدغههای نمایندگان پلتفرمهای حاضر در این جلسه بود که نماینده ساترا به آنها پاسخ داد.