• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۵۴۷۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل

سهم ایران از اقتصاد دریا فقط ۲ درصد است !

رئیس فراکسیون اقتصاد دریا محور مجلس: ظرفیت‌های زیادی در توسعه اقتصاد دریا به ویژه ایجاد اشتغال در کشور داریم، اما غفلت از آن باعث عقب افتادگی در این زمینه شده است.

سهم ایران از اقتصاد دریا فقط ۲ درصد است !منصور آرامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به سیاست‌های کلی برنامه ششم گفت: بند ۲۱ برنامه ششم به توسعه اقتصاد دریایی در جنوب کشور با محوریت چابهار و خرمشهر و با تاکید بر سواحل مکران اشاره دارد که به آن توجهی نشده است.
وی با اشاره به تجربه کشور‌های توسعه یافته درباره اقتصاد دریا گفت: سهم دریا از تولید ناخالص ملی در برخی از کشور‌های ساحلی پیشرفته تا ۵۰ درصد هم می‌رسد، اما در کشور ما حدود ۲ درصد است.
نماینده مردم بندر عباس افزود: سهم ۲ درصدی اقتصاد از دریا در حالی است که در کشور حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل، و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع پهنه دریایی داریم.
رئیس فراکسیون اقتصاد دریا محور مجلس، عامل دیگر توسعه نیافتن اقتصاد دریا را مشکلات مربوط به حمل و نقل و ترانزیت کالا در بنادر کشور دانست و گفت: در حال حاضر ما در بنادر کشور حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار کانتینر برای جابجایی کالا کمبود داریم که با توان و دانش داخلی می‌توانیم این تعداد کانتینر را در کشور تولید کنیم.
آقای آرامی گفت: ما باید هر چه سریعتر به سمت هوشمند شدن و حمل و نقل ترکیبی در بنادر کشور برویم تا باری که به بندر می‌آید بلافاصله از طریق ریل به مقصد نهایی برسد.
وی گفت: سواحل ما از خرمشهر تا چابهار حتی یک کیلومتر خط راه آهن ندارد و شما حتی یک کیلومتر آزاد راه در سواحل ۲۸۰۰ کیلومتری جنوب کشور نمی‌بینید با این شرایط چطور می‌توانیم انتظار حمل و نقل مناسب و چند و جهی داشته باشیم.
نماینده مردم بندر عباس یکی از راهکار‌های برون رفت از این مشکلات را مشارکت بخش خصوصی دانست و افزود: بخش خصوصی علی رغم نقش مهمی که در حمل و نقل دریایی دارد، اما در تصمیم گیری، تعرفه گذاری نقش کمی دارد و لازم است انجمن‌ها و اتحادیه‌ها در این زمینه نقش بیشتری داشته باشند.
وی یکی دیگر از اشکالات حمل و نقل دریایی را تصمیم‌های خلق الساعه و در برخی مواقع متناقض در بنادر کشور عنوان کرد و گفت: مجموعه حمل و نقل دریایی باید یک سیاست بلند مدت و یا حداقل سالانه داشته باشد.
رئیس فراکسیون اقتصاد دریا محور مجلس یکی از مشکلات جدی حوزه حمل و نقل دریایی به ویژه در واردات و صادرات را بی توجهی گمرک به قانون تسریع در تخلیه کالا دانست گفت: هنوز گمرک برای اینکه ۲۴ ساعته فعال باشد با مشکلاتی مواجه است و در برخی مواقع وقتی بار وارد بندر می‌شود گمرک نیست و یا اگر گمرک باشد بخش دیگری غایب است که این باعث معضلاتی برای واردات و صادرات کالا به ویژه در بنادر کوچک شده است.
وی در پایان گفت: اگر می‌خواهیم طبق سند چشم انداز ۱۴۰۴ جایگاه اول اقتصاد در منطقه باشیم باید دستگاه‌های متولی مانند وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های زیر مجموعه مثل سازمان راهداری، بنادر و دریانوردی و راه آهن با توجه بیشتر به ظرفیت‌های اقتصاد دریا. وظایف قانونی خود را به درستی انجام دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
«فواد ۱۲۸» سامانه ای برای شنیده شدن صدای مردم
اعلام ضوابط جدید تسهیلات مسکن
مالکیت سامانه «کاتب» به سازمان ثبت منتقل می‌شود
تأکید شورای‌عالی شهرسازی بر تأمین زمین برای طرح‌های مسکن
جبران کسری حقوق کارکنان با کالابرگ
بازی فوق‌العاده‌ای انجام دادیم
صنایع تولیدی آذربایجان شرقی در تامین سوخت جایگزین مشکلی ندارند
مساوی می‌توانست نتیجه خوبی برای دو تیم باشد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲ دی ۱۴۰۴
آغاز صدور آنلاین معافیت تحصیلی برای مشمولان نظام وظیفه
عیادت معاون استاندار آذربایجان شرقی از دانشجوی حادثه‌دیده دانشگاه تبریز
تقویم و اوقات شرعی سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ به افق قم
مازندران در رأس ورزش ایران قرار دارد
سمنان غبارآلود می شود
شب یلدا در نقطه صفر مرزی خوزستان + فیلم
دیدار مسئولان فومن با جانباز ۷۰ درصد به مناسبت شب یلدا
حسین‌زاده: نسخه دو سال اخیر من نتیجه تلاش‌های اسکوچیچ است
کشاورزان پل باباحسین خرم‌آباد میزبان  طرح پایلوت کشاورزی حفاظتی
بسته خبر‌های کوتاه اول دی ۱۴۰۴
اسکوچیچ: تراکتور با بازی جسورانه و نظم تاکتیکی شایستگی پیروزی را داشت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
آغاز بارش پراکنده برف از امشب در همدان
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
امروز؛ پایان مهلت نام نویسی آزمون پذیرش دانشجو معلم
بازگشت حدود ۷ میلیون افغان به کشورشان
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ دی
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر
فوتبال باشگاهی اروپا؛ برتری بارسا و بایرن در شب شکست یونایتد
افزایش غلظت آلاینده ها در شهرهای صنعتی
نداجا در فاصله ۳ هزار کیلومتری از منافع ایران دفاع می‌کند
جلال امیدیان: مقابل تیمی پیروز شدیم که در ۱۳ هفته گذشته شکست نخورده
یارانه آذر ماه دهک چهار تا نهم واریز شد
لیگ نخبگان آسیا؛ صعود قطعی تراکتور با برتری مقابل الدحیل
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)