بررسی طرح مطالعاتی پروژه بازارچه صنایعدستی در محل دنیای بازی ارومیه
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان غربی از بررسی طرح مطالعاتی پروژه بازارچه صنایعدستی در محل دنیای بازی ارومیه خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،جلسه بررسی طرح مطالعاتی پروژه ایجاد بازارچه صنایعدستی در محل ساختمان قدیمی دنیای بازی ارومیه با حضور مرتضی صفری، مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان غربی، معاونان و اعضای دفتر فنی ادارهکل و پیمانکار پروژه برگزار شد.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجان غربی در این جلسه ضمن تاکید به تسریع در اجرای پروژه اظهار کرد: با توجه به گستردگی پروژه پیشنهاد میشود اجرای آن بهصورت فازبندی انجام شود.
مرتضی صفری افزود: مدیریت هزینهها، بیشترین بهرهوری با کمترین هزینه در اجرای پروژه باید مدنظر باشد تا در گام نخست با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان بتوان این پروژه را اجرایی کرد.
منفرد، پیمانکار پروژه بازارچه صنایهدستی دنیای بازی ارومیه در این جلسه با اشاره به نتایج بازدید میدانی انجام شده از دنیای بازی گفت: اجرای غیراستاندارد جدارههای شیشهای و عدم تطبیق با نشریهای جداره شفاف، عدم همسانی و مناسبسازی با ضوابط معلولین شورای عالی معماری و شهرسازی (آسانسور - جک معلولین – رمپ استاندارد معلول و.)، عدم وجود تاسیسات استاندارد در مجموعه، فونداسیونهای نامتقارن بهجامانده از دستگاههای بازی مورد استفاده در کاربری اولیه، بقایای سازهای تخریبی در محوطه (سایت پلان)، آسیبهای سازهای ناشی از رطوبت و عدم هدایت آب باران و نهر موجود در جبهه غربی ساختمان از جمله آسیبها و ایرادات این مجموعه هستند.
او افزود: متریال استراکچر سازه اصلی در وضعیت قابل قبول بوده و لازم است عملیات زنگزدایی و رنگآمیزی بهصورت مجدد برای تمامسازه اجرایی شود و نیز اتصالات استراکچر سازه اصلی نیازمند بازبینی و تست جوش و کنترل پیشتنیدگی پیچ بوده که کنترل کفایت اتصالات پس از گزارش نتایج آزمایشات مربوطه قابل حصول است.
منفرد تصریح کرد: کنترل کفایت باربری و بهرهبرداری سازه نیازمند مدلسازی سازه و استفاده از آزمایشات ژئوتکنیک و مغزهگیری از بتن فونداسیون سازه بوده و نیز متریال استراکچر سازه نیمطبقه در برخی نقاط به دلیل در معرض قرار گرفتن نشت آب دارای خوردگی شدید بوده و باید عضو باربر تعویض شود و در سایر اعضا نیز عملیات زنگزدایی و رنگآمیزی باید شود.
این مهندس معماری ادامه داد: اتصالات استراکچر سازه نیمطبقه خارج از ضوابط آیین نامه و در برخی نقاط دارای چرخش دورانی بیش از حد مجاز بوده و نیازمند تعویض اتصالات بوده و برخی تیرهای سازه نیمطبقه نیز دارای خیز ماندگار و خارج از حدود مجاز بوده و نیازمند تثبیت خیز و عملیات مقاومسازی است و لازم به ذکر است بهدلیل پر شدگی جان تیرها از مصالح نامرغوب بتنی اصلاح و مقاومسازی این تیرها را بسیار دشوار میکند.
او اضافه کرد: به دلیل پرشدگی کفسازی سقف سازه با خاک دستی و سنگین شدن سقف، شرایط بهرهبرداری در وضعیت مناسب نبوده و سقف دارای لرزش خارج از حدود قابل قبول بوده و همچنین متریال دالهای بتنی سقف سازه نیمطبقه از نظر چشمی کیفیت مطلوب نداشته و باید آزمایش مغزهگیری بتنی برای حصول اطمینان از مقاومت فشاری بتن مذکور انجام و نیز دالهای بتنی سقف سازه نیمطبقه با اجرای مش تکلایه و ضخامت بتن حداکثر ۱۰ سانتیمتر بر روی بال تحتانی تیرها قرار گرفته و فاقد الزامات حداقلی آییننامهای و اتصال لازم به تیرهای باربر نیم طبقه باشد.